Crash Schotweg 6 juli '41
De voortekenen zijn al niet goed. Op 5 juli 1941 vliegen Sergeant Normand Cound Bizley en zijn crew voor een missie in de richting van Brest, als de motoren van hun Whitley V Bommenwerper oververhit raken. Ze weten het toestel veilig terug te brengen naar de basis Topcliffe in Yorkshire, waar het grondpersoneel de motoren controleert. De motoren lijken prima in orde en het toestel wordt vrijgegeven voor de geplande missie van de volgende dag: een bombardement op het rangeerterrein bij het Dortmund Eems-kanaal. Sergeant Carter heeft er geen goed gevoel over en benadrukt nog een keer ten overstaan van zijn squadroncommandant, dat hij de motoren niet vertrouwt. De commandant probeert Carter gerust te stellen: “Als ze oververhit raken, keren jullie terug.” Dat blijkt echter gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Schematische tekening van een Whitley
Plattegrond Stalag Luft 3
Aanvulling 'De vliegende schuurdeur'
Tijdens de viering van 70 jaar bevrijding dook het opmerkelijke verhaal op van het...
RECTIFICATIE | Een fatale onderschatting
pag. 263 onderaan de bladzijde. Hier staat geschreven: “Ze bellen dokter Schermers in...
Een gemakkelijke prooi | Crash of an English Short Stirling in Epe
Dit verhaal is opgenomen in het boek Gevallen Helden – vliegtuigcrashes...
Slachtoffer van de Abbeville Boys | Crash van een B-17 in Epe in 1944
Dit verhaal is opgenomen in het boek Gevallen Helden – vliegtuigcrashes...
Bliksemschichten rond het middaguur | Crash van twee Thunderbolts in Epe en Vaassen in 1944
Dit verhaal is opgenomen in het boek Gevallen Helden – vliegtuigcrashes...